Gulia, o sursă bogată în vitamina C și B

21 octombrie 2016

Gulia (Brassica oleracea  var. gongyloides)  alb-verzuie sau alb-purpurie, cu gustul său uşor dulceag, este o prezenţă gustoasă în salate din primăvară până toamna târziu.

Gulia este des întâlnită în bucătăria din Germania, nordul Vietnamului,  partea estica a Indiei şi Bangladesh. Este o plantă care suportă solurile reci, fiind cultivată şi în ţări nord-europene precum Suedia.Pe piaţă există mai multe varietăţi: White Vienna, Purple Vienna, Grand Duke, Gigante, Delicatezzo violeto, White Delikatess, etc.

Se seămănă primăvara devreme sau la mijlocul verii, iar recoltarea tulpinii tuberizate se face în mai-iunie şi octombrie.Preferă locurile luminate, cu umiditate moderată şi solurile luto-nisipoase,  argilo-nisipoase, dar tolerează şi solurile argiloase. Se dezvoltă bine la un pH între 5,5-7,5. Se recomandă plantarea răsadurilor la 25 cm unele de celelalte şi cu 40 cm între rânduri. Florile sunt galbene şi apar în cel de-al doilea an de viaţă.

Gulia- complex bogat de vitamine

Gulia este bogată în vitaminele C şi B6 şi conţine potasiu, mangan, calciu şi cupru. Se poate păstra în frigider până la două săptămâni dacă i se taie frunzele şi se pune într-o pungă perforată. Aceasta se poate consuma sub formă crudă, în salate sau preparată în supele cremă de cartof, brocoli și ciuperci sau sub formă de clătite. Pentru varianta din urmă, se taie gulia în felii destul de subţiri, se dă prin ou şi făină şi se prăjeşte la foc mediu. Se poate orna cu cremă de avocado.

Vietnamezii gătesc gulia sub formă de supă cu os de porc sau cu carne de pui pe timpul iernii şi fiartă în zilele călduroase de vară. Ȋn Asia se mai consumă şi murată.

Autor: Dana Canari, biolog

(102 vizualizari)

Apreciază pagina de Facebook AgroTeca.ro:


Articole inrudite