România se confruntă cu o penurie de ouă la raft în unele magazine de retail, conform raportării ferme de la începutul lunii noiembrie. Motivul: o combinaţie între cererea externă în creştere pentru ouă româneşti şi scăderea producţiei în ţară.
Fermierii români, tentaţi de pieţele externe
Reprezentanţii asociaţiilor avicole spun că mulţi fermieri au fost „admeniţi” de preţuri mai bune oferite la export — spre exemplu, procesatorii din Germania şi Franţa, confruntaţi cu lipsă de producţie internă, au apelat la fermieri români.
Potrivit unui fermier citat în articol, un ou livrat la supermarketul local ar avea preţ aproape egal cu costul de producţie (~0,60 lei), în timp ce pe piaţa de export se poate obţine ~10-15 bani mai mult.
Profit.ro
Producţia scade, exportul urcă
Datele indică o scădere a producţiei de ouă de la 6 miliarde de bucăţi în 2022, la 5,6 miliarde în 2024. Însă, în primele opt luni din acest an, România a exportat deja peste 35.000 de tone de ouă – mai mult decât în întreg anul precedent.
Acest dezechilibru între piaţa internă şi cea de export pune presiune pe fermieri, pe lanţul de aprovizionare şi, în ultimă instanţă, pe consumatorul român.
Retailerii: nu prevăd o criză, dar recunosc turbulenţele
De partea cealaltă, marile reţele de retail susţin că „nu anticipăm o criză în ceea ce priveşte prezenţa ouălor la raft”, dar admit că există perturbări în piaţă.
Conform declaratiei lui George Bădescu, preşedintele Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale, magazinele au alternative pentru aprovizionare, însă aceste variante pot afecta costul final pentru consumator.
Implicaţii pentru sectorul agricol
Pentru fermieri, contextul actual semnalează două direcţii simultane:
O oportunitate de export clară, având în vedere cererea externă şi preţurile mai atractive.
O presiune asupra pieţei interne, unde lipsa ouălor poate duce la creşterea preţurilor, nemulţumiri sociale şi probleme de stabilitate pentru lanţul alimentar.
Pentru fermele mai mici sau cele cu orientare locală, schimbarea dinamicii poate fi problematică: dacă exportul devine prioritar, piaţa internă riscă să fie neglijată.
Ce poate face sectorul
Creşterea nivelului de contractare cu retailerii interni pentru a asigura aprovizionarea pieţei locale.
Creşterea investiţiilor în eficienţă şi producţie (tehnologii de puilă, modernizarea staţiilor de ouat) pentru a mări volumul intern.
Colaborare între asociaţii de fermieri şi instituţii stat pentru a monitoriza fluxul de ouă spre export şi impactul asupra pieţei interne.





