Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor demarează lupta împotriva fenomenului Shrinkflation, altfel spus, o inflație ascunsă. Astfel, ANPC a lansat în dezbatere publică proiectul de ordin pentru informarea corectă a conumatorilor despre produsele cu gramaj micşorat, care nu au însă şi preţuri reduse – shrinkflation.
Prin urmare, comercianții vor fi obligați să afișeze clar și vizibil atât scăderea cantității de produs, cât și modificarea prețului pe unitatea de măsură.
Altă informaţie care trebuie specificată este durata perioadei de vânzare a produselor. Acest lucru le va permite cumpărătorilor să compare mai ușor prețurile și să ia decizii informate atunci când aleg ce produs să cumpere.
Shrinkflation – exemple
Informarea vă fi vizibilă, lizibilă și cu aceeași dimensiune, folosind sintagmele: „pe durata întregii perioade de vânzare a produselor cu cantitate modificată” sau „vânzarea este valabilă în limita stocului disponibil”. Informarea vă fi prezentată pe un poster/afiș în același câmp vizual cu produsul.
Exemple de Shrinkflation:
- Micșorarea cantitâții de chipsuri din pachetele cu același preț.
- Reducerea numărului de biscuiți din cutii cu același design.
- Diminuarea cantității de detergent din sticle cu aceeași formă.
Shrinkflation nu este specific României, este prezent și în alte țări din lume, inclusiv în SUA, Marea Britanie și Franța.
Creșterea inflației și a costurilor de producție a determinat unii producători să recurgă la această practică pentru a menține prețurile la raft la un nivel acceptabil pentru consumatori.
ANPC se alătură eforturilor depuse la nivel global pentru a combate Shrinkflation și a proteja drepturile consumatorilor.