Ministrul Agriculturii militează pentru învățământul dual profesional

0

Învăţământul dual profesional ar putea rezolva problema forţei de muncă calificate în agricultură, în condiţiile în care în ultimii 2-3 ani se simte tot mai acut lipsa specialiştilor în domeniu, susţine ministrul Agriculturii, Adrian Oros.

“Este un deficit de forţă de muncă calificată în acest domeniu. Liceele agricole acelea care existau şi formau specialişti cu studii medii, şcolile profesionale, au cam dispărut şi asta este o constatare pe care o facem de câţiva ani, dar mai acut se simte de 2-3 ani, pentru că mai existau vechii agricultori care aveau o calificarea şi care ştiau să facă lucruri, dar între timp s-au pensionat. Pe de altă parte, trebuie să recunoaştem că în unele zone din agricultură şi industrie alimentară se lucrează cu tehnologii foarte performante şi aici trebuie să vină oameni mai tineri care învaţă mai uşor să facă lucrurile. Este un deficit fantastic de forţă de muncă”, a precizat Adrian Oros, la Digi24.

Ideea relansării liceelor agricole este una nerealistă pentru că liceele agricole de ani de zile au făcut cu totul altceva, mai puţin pregătire agricolă.

“Să vii să spui că o să ai bani să le dotezi cu laboratoare, cu ferme, cu terenuri, cu specialişti, cu toată tehnica asta din agricultură, este o idee nerealistă. Există însă în toată lumea normală acest învăţământ dual, care poate să fie la nivel profesional, liceal şi universitar. În toată lumea învăţământul tehnic, acolo unde înveţi să faci lucruri este în acest sistem dual şi nu te costă pregătirea, practica aproape nimic, pentru că ai ca şi parteneri, fermierii, cooperativele, asociaţiile care există. Sunt nişte agenţi economici care sunt pe piaţă, pe economia reală, toţi elevii sau studenţii pot să facă practică în acele ferme laboratoare sau fabrici de procesare. O pregătire practică care nu costă nimic sistemul de învăţământ, iar pregătirea teoretică se poate face în şcolile existente, cu profesori, dar cu revizuirea curriculei”, a explicat şeful de la Agricultură. Ministrul a menţionat că în învăţământul dual activează trei actori principali: o autoritate publică locală (la nivel de comună, oraş sau judeţ), inspectoratele şcolare prin liceele care doresc să aibă asemenea clase şi agentul economic.

 

Citește și: Romsilva a vândut până în noiembrie peste 1,37 milioane de metri cubi de lemn pentru foc

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here