Lipsa de nave a Rusiei şi apetitul tot mai scăzut al comercianţilor de cereale din Occident pentru a face afaceri cu Moscova se adaugă la creşterea costurilor de transport al grâului rusesc, într-un moment în care războiul din Ucraina s-a extins periculos de aproape de rutele vitale de aprovizionare din Marea Neagră, relatează Reuters.
Preşedintele Vladimir Putin a promis să înlocuiască grâul ucrainean cu transporturi ruseşti către Africa, după ce Moscova a pus capăt, în iulie, unui aranjament care oferea încărcăturilor alimentare ale Ucrainei o trecere sigură prin Marea Neagră. Moscova a impus o blocadă de facto vecinului său şi i-a atacat instalaţiile de depozitare şi porturile, într-o escaladare a războiului.
Răspunsul Ucrainei, atacurile cu drone maritime asupra unui petrolier rusesc şi a unei nave de război de la baza navală Novorossiisk, aflată lângă un important port pentru cereale şi petrol, s-a adăugat acestor noi pericole pentru transportul în Marea Neagră. În plus, Ucraina a anunţat că se simte îndreptăţită să riposteze şi a anunţat că va lua, la rândul său, la ţintă navele ruseşti de pe Marea Neagră.
Eduard Zernin, şeful Uniunii exportatorilor de cereale din Rusia, se teme de o potenţială agravare a ceea ce el a numit „sancţiuni ascunse” care „ar putea duce la o creştere a costurilor de transport şi de asigurare” pentru Rusia. Acest lucru „se va reflecta în nivelul preţurilor la grâu şi la alte cereale pe piaţa mondială”, a declarat Zernin pentru Reuters.
APIA primeşte cereri de plată pentru rambursarea ajutorului de stat
Chiar dacă exporturile de produse agricole nu fac obiectul sancţiunilor directe impuse de Europa şi SUA după ce Rusia a invadat Ucraina anul trecut, Moscova spune că restricţiile impuse băncilor şi persoanelor fizice ruseşti sunt „sancţiuni ascunse” asupra comerţului cu alimente.