Regulamentele care vor guverna noua organizare agricolă comună în domeniul promovării produselor agricole pe piaţa internă a Uniunii Europene şi în ţări terţe au intrat în vigoare începând cu data de 1 decembrie 2015, informează Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA).
Beneficiarii acestei măsuri pot fi:
- organizaţiile profesionale sau interprofesionale reprezentative pentru sectoarele agricole în cauză;
- organizaţiile de producători sau asociaţii ale organizaţiilor de producători;
- organisme din sectorul agroalimentar care au ca obiectiv şi activitate acţiunile de informare şi de promovare pentru produsele agricole şi care au fost însărcinate de statele membre să îndeplinească o misiune de serviciu public în acest sector, definită în mod clar;
- grupurile şi organismele din sectorul agroalimentar care au ca obiectiv şi activitate informarea şi promovarea pentru produsele agricole.
Toate categoriile de beneficiari menţionate trebuie să fie reprezentative pentru sector, inclusiv pentru grupuri, în ceea ce priveşte Denumirea de Origine Protejată (DOP), Indicaţia Geografică Protejată (IGP), Specialităţile Tradiţionale Garantate (STG) şi recunoscute la nivelul statului membru.
Produsele şi sistemele care pot fi promovate, sunt :
- produsele menţionate în lista cuprinsă în Anexa I la Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene, cu excepţia tutunului, de exemplu: fructe şi legume proaspete şi procesate, miere, lapte şi produse lactate, carne şi produse din carne, ouă de pasăre, vin, peşte, condimente, plante medicinale, cereale, plante vii şi produse de floricultură, uleiuri şi grăsimi, etc.
- bere, ciocolată şi produse derivate, pâine, produse de patiserie, prăjituri, produse de cofetărie, biscuiţi şi alte produse de panificaţie, băuturi produse din extracte de plante, paste făinoase, sare, gume şi răşini naturale, pastă de muştar, porumb dulce, bumbac;
- băuturile spirtoase cu Indicaţie Geografică Protejată;
- sistemele de calitate privind Denumirile de Origine Protejate (DOP), Indicaţiile Geografice Protejate (IGP), Specialităţile Tradiţionale Garantate (STG);
- metoda de producţie ecologică.
Pieţele terţe care pot fi accesate în anul 2016 sunt localizate în 5 regiuni geografice definite, fiind alocat buget distinct şi pentru alte regiuni geografice.
Cele 5 regiuni geografice menţionate sunt:
- China, Japonia, Coreea de Sud, Taiwan;
- SUA şi/sau Canada;
- America Centrală, America de Sud şi zona Caraibilor;
- Asia de Sud Est şi anume Brunei, Cambodgia, Indonezia, Laos, Malaysia, Myanmar, Filipine, Singapore, Thailanda, Timorul de Est şi Vietnam;
- Orientul Mijlociu şi Africa.
Durata programelor este de minim un an, maxim trei ani (cu posibilitatea de prelungire o singură dată).
Finanţarea din partea Uniunii Europene este nerambursabilă şi urmăreşte creşterea sumelor alocate, până la 200 de milioane EUR în 2019.
În vederea unei informări complete a tuturor părţilor interesate, la nivelul Comisiei Europene s-a iniţiat o zi de informare privind apelul pentru depunerea propunerilor de programe, destinată potenţialilor beneficiari ai programelor de promovare. Evenimentul va avea loc în data de 26 februarie 2016 la Bruxelles, strada Froissart 36 -1049, CCAB Building, camera AB-0D.
Persoanele interesate se pot înscrie online, accesând următorul link.
Programul complet al evenimentului „Info Day on the Calls for Proposals 2016” poate fi consultat la adresa aceasta.