PRO AGRO, a decis să semnaleze marii jucători din industrie despre practicile neloiale și nealinierea la cadrul legislativ a filialelor din România.
Având în vedere Legea 150/2016 pentru modificarea și completarea Legii 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, intrată în vigoare la data de 18.07.2016, cadrul legislativ care a fost modificat din cauza situației dificile în care producătorii români au ajuns ca și consecință directa a practicilor abuzive ale marilor magazine din România, Federația Națională A Producătorilor din Agricultură, Industria Alimentară și Servicii Conexe din România a decis să semnaleze marii jucători din industrie despre practicile neloiale și nealinierea la cadrul legislativ a filialelor din România.
PRO AGRO a inaintat o notificare subliniind faptul că producătorii români sunt aproape obligați să-și vândă produsele sub costul de producție, practică interzisă în mod expres de legislația în vigoare. În plus, s-a subliniat și principalele subterfugii pe care aceștia le folosesc pentru a ocoli legislația în vigoare.
Notificarea a fost trimisă către companiile ale căror filiale sunt marile magazine din România: Rewe Group, Auchan France, Carrefour France, Cora France, Kaufland Germany, Ahold Delhaize, Metro Germany, Enterprise Investors și Trans Gourmet
„Am ajuns la această stuație ca urmare barierelor pe care le-am întâmpinat cu filialele din România, care impun producătorilor români condiții ce îi scot din cadru legislativ, și mai mult, ajung să înregistreze pierderi masive ce îi vor conduce spre un faliment inevitabil”, a declarat Emil Florian Dumitru, președinte PRO AGRO.
Reluăm scrisoarea integral:
„Având în vedere modificarile legislative din România, cu impact direct asupra activității marilor magazine și modul de implementare, ales în mod unitar de toate marile rețele, considerăm că se impune intervenția dvs. în așa fel încât filiala societății dvs din România să respecte dispozițiile legale în vigoare.
[u1] [u2] Cadrul legislativ a fost modificat având în vedere situația dificilă în care producătorii români au ajuns ca și consecință directă a practicilor abuzive ale marilor magazine. În acest sens legea interzice în mod expres facturarea de către magazin a oricărui tip de taxă sau serviciu, ori marile rețele, speculând poziția dominantă, au ales să calculeze contravaloarea taxelor și serviciilor în discount-uri impuse unilateral. Această situație nu se poate accepta, la foarte multe categorii de produs s-a ajuns în situația în care producătorii sunt forțați să vândă sub costul de producție, practică interzisă în mod expres de legislația în vigoare.
Pentru aceste motive solicităm în mod ferm ca legislația în vigoare să fie respectată, respectiv prețul de vânzare către consumator să fie suma prețului de achizitie al produsului și adaosul comercial, fără orice alt tip de reduceri, discount-uri sau alte practici care ar pune producătorul în situația anterioară modificărilor legislative.
Prevederi încălcate
Menționăm că niciuna dintre prevederile legale în favoarea producătorilor nu a fost respectată de condițiile comerciale impuse de buyer, dupa cum urmează:
– termenul de maxim 7 zile pentru plata produselor alimentare proaspete a generat noi costuri în sarcina producătorilor, de aproximativ 1% din valoarea bunurilor vândute, cu alte cuvinte marile magazine pot respecta reducerea termenului de plată doar daca producătorii suportă acest impact financiar;
– obligativitatea efectuarii recepției la momentul livrării este nerespectată având în vedere că marile magazine își rezervă dreptul de a returna eventualele neconformități oricând, ulterior livrării, returul produselor alimentare proaspete nefiind permis de legislația română;
– obligativitatea stabilirii de penalități în oglindă pentru nelivrare la termen și neplata la termen este nerespectată prin introducerea unor noi sancțiuni in cuantum extrem de mare.
În acest context ne manifestăm încrederea că veți interveni pentru ca filiala dvs din România să implementeze în mod legal aceste modificări și nu prin găsirea de subterfugii în comun cu celelalte rețele. Acest mod de lucru afectează în mod grav mediul concurențial, activitatea producătorilor români, cât și drepturile consumatorului român.
În concluzie, considerăm absolut necesar anularea tuturor înțelegerilor comerciale semnate deja cu unii producători români, acestea fiind asumate în mod evident ca urmare a presiunii exercitată de perisabilitatea specifică produselor alimentare proaspete cât și de practica de a bloca orice plăți datorate de marile magazine până la acceptarea acestor condiții stabilite și impuse în mod unilateral.
Vă asiguram de întreaga disponibilitate a producătorilor în vederea stabilirii de relații contractuale convenabile pentru ambele părți, însă dacă practicile abuzive nu se vor opri, ne vom vedea puși în situația de a sesiza organele în drept, cât și de a solicita eliminarea societății dvs dintre semnatarele codurilor de conduită la nivel local sau european la care ați aderat. Abordarea filialei dvs în raport cu producătorii, în general, dar mai ales ca urmare a modificării cadrului legislativ nu este conform practicilor de etică specifice și asumate de societatea dvs”, a conchis Emil Florian Dumitru.
Citeşte şi PRO AGRO deschide o LINIE VERDE pentru concurență neloială